China Post – Spåra, Live Tracking, Track and Trace Service
China Post
China Post är ett enormt företag med över 230 postcentraler för sortering och 82 000 olika kontor och annex utspridda över hela Kina. Deras fordonsarmada uppgår till nära 40 000 postbilar medan de samtidigt bara har runt 5 flygplan respektive 73 tågvagnar.
Deras uppdrag består i stort att värna om de kinesiska medborgarnas grundläggande rättigheter till en landsomfattande och välfungerande posttjänst. Bland de huvudsakliga uppgifterna som de bistår med kan nämnas nationell och internationell postutdelning, utdelning av nyhetstidningar, journaler, broschyrer och böcker, produktion av frimärken samt försäljning av frimärkessamlingar, konfidentiell korrespondens, e-handel, expresstjänster samt ett antal fler relevanta uppdrag.
Tjänster och spårning
China Post erbjuder en stor rad olika frakttjänster varav alla paket som har särskild registrering även går att spåra på en rad sätt. Vanlig post som skickas inrikes står China Post för medan all typer av paketförsändelser, godsfrakt, specialfrakt med mera, går via deras EMS (Express Mail Service)-gren. EMS är en del av Världspostföreningen, UPU, och ansvarar för en internationell flygfrakt som både är snabb, tillförlitlig och prisvärd. Allt som du skickar via EMS China kan spåras, var bara noga med att du har trackingnumret som börjar på R för små paket och C om det rör sig om större försändelser. Om du skickar med EMS börjar ditt spårbara kolla-ID alltid på E, medan det börjar på CT om du skickar med China International Express.
Express Mail Service China
Som sagt står EMS för större delen av deras spårbara paketförsändelser, deras tjänster kommer emellertid i en rad olika utföranden. Deras vanligaste erbjudanden vad gäller inrikespost heter Domestic Express, Domestic Economy och Next Morning Delivery. De är relativt självförklarande, Next Morning Delivery (Leverans nästa dag) innebär att du i regel bara behöver vänta en natt för att paketet ska komma fram till mottagaren; det här valet är av naturliga skäl dyrare än de flesta andra alternativ, men då kan du å andra sidan räkna med service, säkerhet och hastighet av ypperlig klass.
Domestic Economy lämpar sig väl om du skickar större försändelser som inte nödvändigtvis måste komma fram de nästkommande dagarna. Även om detta alternativ är något långsammare än de andra så vägs det upp genom att det är billigare, därtill är spårningen densamma som de andra, och säkerheten är även den lika bra.
Domestic Express är deras vanligaste form av frakttjänst. Express placerar sig någonstans mitt emellan Next Morning Delivery och Domestic Economy, du kan med andra ord räkna med att paketet kommer fram snabbt, i regel inom tre arbetsdagar, samtidigt som säkerhet alltid kommer i första hand. Priserna hamnar av naturliga skäl även de i mittfåran. Självklart kan du spåra alla dina Expressförsändelser.
Ship Online
EMS China erbjuder sina kunder möjligheten att sköta det mesta av sin försändelses procedur hemifrån. På deras hemsida (ems.com.cn) kan du med enkelhet beställa, betala och arrangera för ditt pakets transport. Skriv helt enkelt ut fraktsedeln själv, packa ihop paketet och gå ned med det till närmaste postkontor.
Tracking / Spårning
Om du är mån om att kunna följa din försändelses transportförlopp från dörr till dörr ska du absolut skicka med EMS China, de erbjuder nämligen spårningsmöjligheter för alla deras typer av frakttjänster. Du som skickat och undrar var ditt paket är kan enkelt mata in ditt pakets kolli-ID på EMS speciella hemsida för tracking. I de fall du inte har tillgång till internet kan du även ringa deras hotline på nummer 11183 för ett klart besked av var ditt paket håller hus.
Självklart kan du också gå till ditt lokala China Post eller EMS-kontor för en uppdatering kring ditt paket. Kom bara ihåg att ta med en kopia på fraktsedeln samt kvittot. För inrikespaket sparas spårningshistoriken upp till ett år efter att det skickats, upp till fyra månader för internationella EMS-frakter och tre månader för paket som skickas mellan Kina och Taiwan. En kopia på fraktsedeln kostar 3 kinesiska yuan.
China Post Historia
China Post är den officiella postverksamheten i Kina. Även om det funnits en nationell postservice i landet sedan långt tillbaka är företaget China Post som vi känner det idag en skapelse från 1997. Kina har emellertid haft en nationell posttjänst sedan slutet på 1800-talet, närmare bestämt 1878, då Li Hongzhang på uppdrag av Qing-emperiet. 1896 fick verksamheten officiellt namnet Den stora Qingposten (The Great Qing Post) och 1911 blev det en enskild verksamhet oberoende av tullindustrin, ett år senare bytte posten namn till Chunghwa Post. 1929 ingick Chunghwa ett avtal med China Airways Federal group som innebar att de började transportera flygpost mellan sträckorna Shanghai-Hankow, Nanjing-Beijing samt Hankow-Guangzhou. Chunghwa Post hade inofficiellt ställningen som den nationella posttjänsten i Kina fram till 1949.
På direkt order av Folkets Republik Kina, började China Post officiellt ta form 1949 varav de genast tog över ansvaret som den nationella posttjänsten i landet. Chunghwa Post innehade emellertid posten på global skala fram till 1972, då även Världspostföreningen erkände China Posts övertagande av Chunghwas roll som postutdelningsservice på Kinas fastland. Idag ägs företaget av Statens Postbyrå, en underorganisation till Transportministeriet.